צילום רנטגן בהריון: כל מה שרציתן לדעת

צילום רנטגן בהריון

התשובה הכללית לשאלה האם מותר לעשות צילום רנטגן בהריון – היא כן. קרני רנטגן לרוב נחשבות לבטוחות במהלך ההריון. במידה והרופא שלך אומר שחשוב לבצע צילום בזמן ההריון על מנת לאבחן מחלה או מצב כלשהו; את יכולה לגשת ולבצע את צילום הרנטגן ללא שום חשש.

פעולה זו כמובן גם יכולה לתרום ולעזור לתינוקך להתפתח כראוי, בסופו של דבר. במידה ויש משהו שנאמר לך על ידי רופא מומחה או רנטגנאי שמצריך בדיקה מעמיקה; חשוב מאוד שתבצעי את הצילום. כך תטופלי בזמן, באופן נכון ומקצועי – ותבריאי. יחד עם זאת, כן מומלץ להימנע מצילום רנטגן אם אין לך צורך הכרחי בו.

מרבית אמצעי ההדמיה כגון צילום רנטגן ו- CT לא גורמים לקרינה ברמה שיכולה להזיק לעובר שלך באופן כלשהו.

נקטי באמצעי זהירות בעת צילום רנטגן בהריון

צמצם את החשיפה לקרני רנטגן כדי להגן על ההריון.

במקרים בהם יש צורך לבצע צילומי רנטגן למען בריאות האשה, יש לנקוט באמצעי זהירות, על מנת להבטיח שתינוקך יהיה מוגן כמה שיותר. חשוב מאוד לכסות את אזור הבטן בסינר עופרת, בזמן ביצוע צילום הרנטגן.

הסינר מפחית את חשיפת העובר לקרינה. כאשר משתמשים בסינר עופרת, הוא חוסם את גלי הקרינה כמעט לחלוטין, ושומר על בריאות התינוק והאישה. השימוש בסינר העופרת הוא לא רק להגנה על העובר, אלא גם עבור האם.

קרינה עלולה לגרום לבעיות בריאותיות בעתיד. אם את בהריון וצריכה לבצע צילום רנטגן; זכרי ללבוש סינר עופרת על מנת שתוכלי להגן על עצמך ועל תינוקך מפני השפעות הקרינה.

נושאים קשורים:

 

כיצד צילום מסוג זה מתבצע באופן כללי?

הבדיקה נעשית לרוב בעת שכיבה או עמידה. תלוי באיבר הגוף הדורש צילום. כאשר מדובר בצילום רנטגן רגיל (ולא CT), הנבדקת נמצאת בין המכשיר עצמו, לבין לוח הצילום.

טכנאי רנטגן מוסמך עוזר לנבדקת להתמקם בזווית המדוייקת שנדרשת, טרם ביצוע הצילום. לאחר מכן, הטכנאי יוצא מהחדר ומפעיל את המכשיר בשלט רחוק. כל צילום כזה נמשך כשנייה 1 בודדה.

כאשר יש צורך לבצע צילום רנטגן בהריון, הנבדקת תתמקם באופן בו תהיה כמה שפחות חשיפה לאיזור הבטן.

שבירת המיתוסים בנוגע לצילום רנטגן בהריון

התייעצו עם מומחים לצילומי רנטגן בטוחים בהריון.

לא מעט נשים חוששות לבצע בדיקות רנטגן ודימות שונות בזמן ההריון שלהן. זאת מחשש בפגיעה בעובר, או היווצרות מצבי מחלות שונים. באופן עקרוני, בין השבועות 15-8 העובר רגיש ביותר לקרינה.

מרבית החשיפות מבדיקות הדמיה הן ברמה הנמוכה בהרבה מרמת הסף של 50mSv. הצילומים האבחנתיים הרגילים כרוכים במנות קטנות מאוד של קרינה. למשל, צילום חזה המבוצע מקדימה ומהצד – הצילום השכיח ביותר בהיריון – כרוך במנת קרינה של 0.1mSv בלבד. זה כמעט מאית מהמנה המקסימלית המותרת בהיריון.

הסיכון לפיגור שכלי במנת קרינה 0.1SV הוא 4%. הוא עולה ל- 60% עם קרינה של 1.5SV. המנות האלו גבוהות פי 10 עד 100 מהמנות המתקבלות מצילומים אבחנתיים. מסיבה זו, לא צריך להיות לכן שום חשש לבצע בדיקות מסוג זה בהריון שלכן. הן לא יכולות לפגוע בעובר שלכן או לגרום לו נזק.

בדיקות אלו לא מייצרות רמות גבוהות מספיק של קרינה על מנת שיוכלו לפגוע בעובר, או באם בעת תקופת ההריון. הרגישו בטוחות, עשו את הבדיקות הנחוצות והבריאו – למענכן ולמען תינוקכן.

על כל פנים

הבטיחות של ביצוע הדמיית רנטגן במהלך ההריון היא שאלה שקיבלה התייחסות מקיפה כאן. הקונצנזוס בין מומחים רפואיים מדגיש שכאשר יש צורך רפואי אמיתי, אנשים בהריון אינם צריכים לחשוש משימוש מושכל בקרני רנטגן.

בעזרת אמצעי זהירות מדוקדקים, לרבות ניצול מכריע של סינרי עופרת, החשיפה הפוטנציאלית לקרינה לעובר מופחתת ביעילות. זה חיוני עבור אמהות לעתיד להפריך מיתוסים ותפיסות מוטעות סביב הסיכונים הקשורים להדמיה אבחנתית. החקירה האינפורמטיבית של מינוני קרינה מדגישה עוד יותר כי המינונים המתקבלים מהליכי רנטגן טיפוסיים הם הרבה מתחת לרמות הדאגה.

לכן, אנשים בהריון יכולים לתעדף בביטחון את צרכי הבריאות והאבחון שלהם, בידיעה שהיתרונות של ביצוע בדיקות חיוניות אלה עולים בהרבה על כל סיכונים מינימליים פוטנציאליים. שיח תובנות זה מעצים בסופו של דבר נשים לקבל החלטות מושכלות, בטוחות בידיעה שהדמיית רנטגן אחראית יכולה לתרום לרווחתן ולהתפתחות הבריאה של התינוקות שלהן.

שאלות נפוצות על הדמיית רנטגן במהלך הריון

מה יקרה אם אישה בהריון תעבור צילום רנטגן?

הדמיית רנטגן במהלך ההריון נחשבת בדרך כלל בטוחה, במיוחד כאשר יש צורך רפואי. אם הרופא שלך ממליץ לאבחן מחלה או מצב, ביצוע צילום רנטגן אינו מזיק להתפתחות תינוקך. עם זאת, חיוני לעקוב אחר ההנחיות הרפואיות ולשקול את חשיבות הבדיקה.

מדוע טכנאי רנטגן שואלים אם את בהריון?

טכנאי רנטגן מבררים לגבי הריון כדי להבטיח את שלומך ושל תינוקך. אם את בהריון, הם יכולים לנקוט באמצעי זהירות כמו שימוש בסינרי עופרת כדי למזער את החשיפה לקרינה לעובר. תקשורת פתוחה עם טכנאי רנטגן עוזרת להתאים את ההליך לצרכים הספציפיים שלך.

האם צילום רנטגן ישפיע על הלידה אם לא ידעת שאת בהריון?

אם נחשפת לקרני רנטגן בתחילת ההריון לפני שידעת שאת בהריון, הסיכון לנזק נמוך בדרך כלל. העובר רגיש ביותר לקרינה בין השבועות 8-15, וצילומי רנטגן אבחוניים שגרתיים כרוכים בדרך כלל במינוני קרינה מינימליים, ומפחיתים סיכונים פוטנציאליים.

כמה רחוק עליך להיות מצילום רנטגן בהריון?

הליכי רנטגן מטרתם למזער את החשיפה לקרינה לבטן במהלך ההריון. אם צילום רנטגן הוא חיוני, טכנאים מוסמכים יציבו אותך כדי להגביל את החשיפה בבטן, וישמש בסינר עופרת כדי להגן על העובר מקרינה.

מה קורה לתינוקות שנחשפו לקרינה?

רמות הקרינה מקרני רנטגן אבחנתיות טיפוסיות נמצאות בדרך כלל הרבה מתחת לרמות שעלולות לגרום נזק לעובר המתפתח. מחקרים מראים שצילומי רנטגן שגרתיים, גם בתחילת ההריון, טומנים בחובם סיכונים מינימליים וסביר להניח שלא יגרמו להשפעות שליליות משמעותיות על בריאות התינוק.

אילו אמצעי זהירות ננקטים בעת ביצוע צילום רנטגן בהריון?

כאשר יש צורך בצילום רנטגן לבריאותה של אישה בהריון, אמצעי זהירות הם חיוניים. השימוש בסינר עופרת מגן ביעילות על העובר מפני חשיפה לקרינה. אמצעי הגנה זה לא רק שומר על רווחתו של התינוק אלא גם ממזער בעיות בריאותיות עתידיות עבור האם.

יש לכם שאלה?

השאירו פרטים ונחייג מיד:

או שלחו לנו וואטסאפ:

דילוג לתוכן