מה הן הסכנות בפיענוח MRI לא תקין?

MRI - סריקה באמצעות שדה מגנטי

מה הן הסכנות בפיענוח MRI לא תקין? mri היא הבדיקה המתקדמת ביותר הקיימת כיום. שני המדענים שפיתחו אותה אף זכו בפרס נובל, ומן הסתם חוו סיפוק אדיר אפילו יותר מכך שבמקרים רבים מאוד העבודה שלהם הבטיחה אבחון מדויק והצילה חיים. יחד עם זאת חשוב להבין שגם כשנעשה שימוש במכשיר המשוכלל ביותר עלי אדמות עדיין ישנה השפעה לגורם האנושי. בהקשר של בדיקות mri, הסיכון העיקרי הוא פיענוח שגוי של הממצאים. בעמוד זה תמצאו מידע אודות שיעור הטעויות, הסכנות השונות שטמונות בפענוח לא תקין והדרך המיטבית למזער את הסיכון.

נושאים קשורים:

לפחות 10% מהאבחונים – שגויים

מחקר מקיף ויסודי שיבחן את שיעור השגיאות בפענוח בדיקות mri הוא משימה כמעט בלתי אפשרית. כן אפשר להעריך את המצב – על סמך הניסיון המצטבר של רופאים ותיקים, גורמים בכירים במערכת הבריאות הציבורית בארץ וכן עורכי דין שתחום ההתמחות שלהם הוא רשלנות רפואית ובפרט עוסקים בתיקים שבהם הרשלנות היא בפענוח בדיקות דימות מתקדמות.

על-פי כל אותם אנשי מקצוע, לפחות 10% מהפענוחים אינם תקינים, כלומר הרדיולוג פספס ממצא חשוב או שלחילופין אבחן מחלה או פגיעה שלא באמת קיימת. יש אף כאלה הטוענים כי שיעור השגיאות גבוה יותר ומגיעה ל-20-30%!

למה יש כל כך הרבה מקרים שבהם ה- MRI לא תקין?

הרופאים שמופקדים על פענוח ממצאי מכשיר הדימות בתהודה מגנטית (Magnetic Resonance Imaging) נקראים רדיולוגים. הם עוברים הכשרה מקיפה ומודעים לכובד האחריות שבפענוח הבדיקות. באופן טבעי אף רדיולוג לא רוצה לגרום לכך שמחלה קשה לא תאובחן בזמן, אבל העומס החריג ותנאי העבודה הלא מספיק טובים בבתי החולים שבהם יש מכוני mri מייצרים עייפות וכתוצאה מכך פגיעה בריכוז ופספוסים מסוכנים. בעיה נוספת היא חוסר הניסיון שמאפיין חלק מהרדיולוגים, ובפרט כשמדובר על מצבים רפואיים מורכבים מאוד.

הנזקים שעלולה לגרום שגיאה בפענוח mri

פענוח mri לא תקין גורם לנזקים חמורים משני סוגים שונים: מצב אחד הוא זה שבו האדם סובל ממחלה או פגיעה, אבל טעות בפענוח מובילה לאבחנה שהוא בריא לחלוטין. במקרה כזה אותו אדם לא יקבל את הטיפול הנחוץ, והמחלה או הפגיעה עלולות להחמיר. בפרט זהו סיכון משמעותי כשמדובר על מחלות שעבורן אבחון מוקדם משפיע במידה רבה על סיכויי ההחלמה – למשל סרטן בלבלב, מלנומה ועוד. לפעמים גם עיכוב של מספר חודשים באבחון מדויק של המצב חורץ את גורלו של האדם לסבל נוראי ואף למוות!

הסוג השני של הנזקים הוא אבחון שגוי של מחלה שכלל לא קיימת. במקרה כזה האדם יעבור טיפולים קשים שיגרמו לתופעות לוואי חמורות וזאת מבלי שיהיה בהם צורך אמיתי. נזק נוסף הוא המתח הנפשי הרב משום שהאדם מאמין שהוא חולה במחלה מורכבת.

איך למזער את הסיכון ל-MRI לא תקין?

הדרך הטובה ביותר להימנע מאותה פגיעה קשה שעלולה להיגרם כתוצאה מפענוח mri לא תקין היא קבלת חוות דעת נוספת. למעשה רופאים בכירים בתחומים כמו אונקולוגיה או קרדיולוגיה ממליצים כמעט תמיד על פענוח שני לפני שמתקבלות החלטות גורליות. את הפענוח הנוסף כדאי כמובן להפקיד בידיים מנוסות של רדיולוג או רדיולוגית עם ניסיון נרחב במיוחד. מעבר לניסיון, פענוח פרטי מבטיח התעמקות בממצאים בלי לחץ זמן ובהתאם מקסימום תשומת לב לכל פרט וניואנס.

יש לכם שאלה?

השאירו פרטים ונחייג מיד:

או שלחו לנו וואטסאפ:

דילוג לתוכן