מה זה אנגיוגרפיה? כל מה שאתם צריכים לדעת

חוות דעת שניה מגורם רפואי על בדיקות הדמייה

אנגיו היא המילה ביוונית לכלי דם, ואילו גרף הוא פשוט רישום. בהתאם אנגיוגרפיה הינה שיטת בדיקה וגם טיפול בכלי הדם. האפשרות לבצע את הטיפול הנחוץ במקביל לאבחון הופכת את האנגיוגרפיה לאחת האופציות המתקדמות ביותר בסל הכלים של הרפואה המודרנית, כשלצורך יישום הקונספט ניתן להיעזר בשלוש טכנולוגיות: MRI, רנטגן עם צנתר או CT. בעמוד זה תמצאו מידע מקיף אודות האנגיוגרפיה, המצבים שבהם היא מבוצעת, הצנתורים של כלי הדם, ההיערכות לבדיקה ועוד.

נושאים קשורים:

לכלי הדם יש באופן טבעי שלל תפקידים חיוניים בגוף האדם, ובנוסף הם פזורים בכל רחבי הגוף. בהתאם ישנם מצבים רפואיים רבים שבהם מומלצת אנגיוגרפיה. ביניהם:

  • * זיהוי טרשת עורקים – ובפרט טרשת בעורק הראשי הצווארי, מצב מסכן חיים עקב החשש לשבץ מוחי כתוצאה מאי זרימת דם בכמות מספקת למוח.
  • * זיהוי מפרצת באבי העורקים – או בכלי הדם הגדולים האחרים בבטן או בחזה.
  • * זיהוי תסחיפים ריאתיים – קריש דם שמגיע מהרגליים לריאות עלול לגרום לפגיעה חמורה מאוד, ולכן חשוב לבחון את עורקי הריאה כשיש חשש לכך.
  • * זיהוי מחלות הורמונליות – על בסיס בדיקת מצב הדם בוורידים ספציפיים.
  • * איתור פגיעות בכלי דם בעקבות טראומה – כלומר תאונה או חבלה מכל סיבה אחרת.
  • * טיפול אונקולוגי – אנגיוגרפיה בחולי סרטן מאפשרת להעריך את מצבם של העורקים שמזינים את הגידול, וכך לתכנן את הכימותרפיה, ההקרנות או הניתוח הדרושים.
  • * תכנון ניתוח – לטיפול בהיצרות עורקים ברגליים.
  • * תכנון השתלת כליה – במקרה זה המידע הנחוץ הוא מצבם של עורקי הכליה.

מה כולל צנתור כלי דם?

אחד המאפיינים החשובים של אנגיוגרפיה הוא כאמור האפשרות לבצע טיפול מתאים כחלק מהבדיקה, וזאת אם הממצאים מצביעים על צורך שכזה.

צנתור כלי דם מתבצע בעיקר כשיש היצרות בכלי דם חיוניים או חסימה מלאה (כתוצאה מטרשת עורקים). פעולה זו כוללת הכנסת צנתרים, ולאחר מכן גם תומכנים (סטנטים) או בלונים, שמרחיבים את כלי הדם הפגומים. בדרך זו ניתן להבטיח זרימת דם מיטבית בגפיים וגם בחלל הבטן – ובפרט לטפל בעורקי הכליה ועורקי המעי. גם במקרים רבים שבהם החסימה או ההיצרות היא בעורקי הצוואר ניתן לבצע צנתור שיכלול הכנסת תומכן.

פעולה טיפולית אפשרית אחרת במסגרת אנגיוגרפיה היא אמבוליזציה – סגירה (מכוונת ומבוקרת) של כלי דם. פעולה זו מתבצעת במטרה להפסיק את זרימת דם לאזור מסוים, למשל אחרי תאונת דרכים כשיש דליפה מכלי דם. גם מצב שבו יש מלפורמציה של כלי דם עשוי להוביל להחלטה לבצע אמבוליזציה, כמובן על סמך ממצאי הבדיקה.

מה כוללת ההיערכות לאנגיוגרפיה?

בדיקות אנגיוגרפיה אורכות בין שעה לשלוש, בהתאם לאזור שאותו רוצים לבדוק ולשיטה הנבחרת – כאמור CT, רנטגן או MRI. אם מתגלה צורך בהרחבת כלי דם או באמבוליזציה, ייתכן שלאחר ביצוע הפעולה הטיפולית הנבדק יישאר לאשפוז למשך לילה אחד, לצורך השגחה והתאוששות מלאה.

עוד לפני בדיקה זו יש לבצע בדיקות דם כלליות (כולל תפקודי קרישה בחלק מהמקרים). נבדקים בגילאי 40 ומעלה יעברו גם א.ק.ג לפני האנגיוגרפיה, ובמצבים מסוימים נדרש גם צילום חזה (למשל עבור נבדקים עם יתר לחץ דם או סוכרת).

באופן טבעי ישנה חשיבות רבה מאוד לפענוח ממצאי ה-CT, ה-MRI או הרנטגן. במידת הצורך ניתן לפנות לרדיולוג מנוסה לטובת קבלת חוות דעת שנייה.

יש לכם שאלה?

השאירו פרטים ונחייג מיד:

או שלחו לנו וואטסאפ:

דילוג לתוכן