מה ניתן לראות בתוצאות בדיקת CT בטן?

מה רואים בתוצאות בדיקת CT בטן

טומוגרפיה ממוחשבת (Computed Tomography, ובראשי תיבות CT) הוא מכשיר משוכלל להפליא שמספק לנו תמונה טובה מאוד של פנים הגוף. בפרט מצטיינת בדיקת ה-CT במתן מידע חיוני על המתרחש באיברים שבתוך חלל הבטן. בעמוד זה תוכלו לקרוא על המצבים השונים שבהם מתבצעת בדיקת סי.טי. בטן, מה ניתן לראות בממצאים שמספק המכשיר ומהם הדגשים החשובים לגבי הפענוח.

מתי חשוב לבצע CT בטן?

בדיקת CT בטן מתבצעת כשיש חשד למחלה או בעיה כלשהי באיברים חיוניים כגון הלבלב, המעיים, הכליות, התוספתן, הכבד ושלפוחית השתן.

בפרט מפנים הרופאים לבדיקה מצילת החיים, שנמשכת בדרך כלל דקות בודדות בלבד, במצבים הבאים:

  • כשיש חשד לדלקת. דוגמאות לדלקות באיברים פנימיים בחלל הבטן הן גסטרואנטריטיס (דלקת במעי), שחמת הכבד, אפנדיציטיס (דלקת בתוספתן) ודלקת בלבלב.
  • כשיש חשד לזיהום. בפרט רגישות לכך הכליות, וגם במרכיבים האחרים של מערכת השתן עלולים להיות זיהומים מסוכנים.
  • אבנים. עלולות להיווצר הן בכיס המרה והן בכליות, ובכל מקרה התוצאה היא כאבים קשים. בהיעדר טיפול עלולה להתרחש פגיעה גם באיברים אחרים – למשל זיהום בכבד.
  • חשד לגידול סרטני. גידולים סרטניים עלולים לתקוף את הכבד, המעי הגס, הכליות, שלפוחית השתן והלבלב. גם כחלק ממעקב אחרי מחלימי סרטן וכדי לבחון הצלחת טיפולים שונים נעשה שימוש בבדיקת ה-CT.
  • בעקבות טראומה לחלל הבטן עקב חבלה חמורה.
  • לקראת ניתוח. במקרים אלה המטרה היא תכנון מדויק של ההליך הכירורגי.

מה כוללות התוצאות של CT בחלל הבטן?

בדיקת CT בטן היא למעשה אוסף של צילומי רנטגן של האיבר או האיברים שרוצים לוודא את מצבם. חיבור כל הצילומים יוצר תמונה תלת ממדית מדויקת, שמהווה בסיס לאבחון הדרוש.

כשהסיבה לבדיקה היא אבנים בכליות, התוצאות של ה-CT מאפשרות לראות בדיוק היכן נמצאת כל אבן ומהו קוטרה. מידע זה הכרחי כדי לדעת איך כדאי לטפל באבנים ועל-מנת לבצע את הטיפול הנבחר באופן אופטימלי.

כשהסיבה ל-CT היא חשד לגידול סרטני, המידע שמפיק מכשיר הטומוגרפיה הממוחשבת מאפשר לרופא המטפל – על בסיס פענוח מדויק – לדעת האם אכן מדובר בגידול, ואם התשובה חיובית מהו גודלו והאם ישנן גרורות באיברים אחרים.

במקרים של דלקת בלבלב תוצאות CT מצביעות על הגורם לדלקת, כך שניתן לדעת גם איך נכון לרפא אותה. במצבים של טראומה חיצונית, הסי.טי. מציג תמונה של כל האיברים החיוניים בפנים הבטן ומאפשר לדעת למי מהם נגרם נזק ואיזה.

מה חשוב לוודא לגבי פענוח CT בטן?

לאחר שעוברים בדיקת CT בטן (או כל סי.טי. אחר, כמובן) מועברים הממצאים של המכשיר לרדיולוג. הרדיולוגים הם רופאים שעברו התמחות מיוחדת, ארוכה מאוד, בפענוח תוצאות בדיקות מתקדמות כגון MRI, סי.טי. ואחרות. באופן כללי מדובר על אנשי מקצוע בקיאים ואחראים, אבל המחסור החמור ברדיולוגים בישראל – על-פי הערכות שונות חסרים לפחות 200 מפענחים – גורם ללחץ רב בבתי החולים ובמכונים.

התוצאה: לכל פענוח מוקדש מעט מדי זמן והסיכון להתרחשות טעות גבוה (10-20% לפי הערכות של מומחים בתחום). כל שגיאה, ולו הקלה ביותר, עלולה להוביל לנזק בלתי הפיך וחמור במיוחד. על-מנת להבטיח שקט נפשי ופענוח מדויק לחלוטין כדאי לשקול את האופציה של פענוח פרטי – הפקדת מלאכה רגישה זו בידי רדיולוג מנוסה במיוחד, שעבר שורה ארוכה של תת התמחויות, ובעיקר יכול להקדיש לפענוח את כל הזמן הדרוש לכך.

יש לכם שאלה?

השאירו פרטים ונחייג מיד:

או שלחו לנו וואטסאפ:

דילוג לתוכן