מה זה PET CT, ומה ההבדל שלו מבדיקת CT רגילה?

PET CT

PET CT היא אחת הבדיקות המתקדמות ביותר הקיימות כיום. למעשה זהו שילוב של 2 טכניקות דימות, PET ו-CT ומיצוי האיכויות של שתיהן. בעמוד זה תמצאו מידע מקיף אודות הבדיקה, ההכנות לקראתה, אופן הביצוע, המצבים שבהם מומלץ לעבור אותה והפענוח שלה.

מה זה PET ומה זה CT?

PET ממפה את פעילות המוח; CT מדגיש איברים פנימיים.

התשובה לשאלה מה זה PET CT היא כאמור שילוב של CT ו-PET.

בדיקת CT מבוססת על קרני רנטגן. ההבדל בין בדיקת רנטגן לבין CT הוא שהבדיקה המשוכללת יותר כוללת שיגור קרניים ממספר מקורות במקביל כך שמתקבלת תמונה תלת ממדית מפורטת במיוחד של האיבר או האיברים שיש לבדוק.

בדיקת PET מבוססת בדרך כלל על חומר בשם FDG שהינו סוכר רדיואקטיבי. ה-FDG נקשר לרקמות שמתרחש בהם חילוף חומרים חריג, כך שהמיפוי של הגוף ואיתור כל המקומות שבהם ישנה רמה גבוהה של FDG מספקים אינדיקציה לקיומם של גידולים ממאירים, דלקות וזיהומים (שכולם גורמים להאצת קצב חילוף החומרים).

חיפושים קשורים:

באילו מקרים תתבצע בדיקת PET CT?

השילוב בין ה-PET ל-CT מייצר מידע בעל ערך רב בעיקר במצבים של גידול סרטני או חשד לגידול כזה. בהתאם תתבצע בדיקת PET CT אחרי אבחון סרטן כדי לקבוע מהי מידת ההתפשטות של המחלה, ובמקרה כזה הבדיקה היא בכל הגוף. מטרה נוספת היא הערכת הצלחת טיפול בסרטן, וגם במצבים אלה ייתכן צורך ב-PET CT בכל הגוף.

בדיקת PET-CT משמשת בעיקר כדי לאבחן גידולים סרטניים, אף שניתן להיעזר בה גם לאבחון מצבים רפואיים נוספים – בעיקר ברקמות הלב והמוח. כמו כן מומלצת בדיקה זו כחלק ממעקב אחרי מטופלים שהחלימו מסרטן, על-מנת לוודא שהמחלה לא חזרה, וגם על-מנת לברר לעומק מהות ממצאים של בדיקות הדמיה פשוטות יותר.

ההכנה לבדיקת PET CT

הוראות צום והידרציה לפני PET CT.

לקראת בדיקת PET CT נדרש צום, בדרך כלל של 6 שעות שבמהלכן ניתן לשתות מים (אבל לא שתייה מתוקה בגלל שרמה גבוהה של סוכר בדם משבשת את ה-PET). דרישה נוספת היא הימנעות מפעילות ספורטיבית מאומצת במשך 48 שעות לפני ההגעה למכון הדימות.

כמו כן יש הנחיות ספציפיות לאנשים עם סוכרת, וזאת מפני שכדי להגיע לתוצאות מדויקות רמת הגלוקוז בדם צריכה להיות 150 או פחות. נשים הרות ומניקות צריכות לקחת בחשבון את העובדה שבדיקת CT כרוכה בחשיפה לקרינה שעלולה להזיק לעובר.

כמה זמן נמשכת הבדיקה?

השלב הראשון בבדיקת PET CT הוא הזרקת ה-FDG לווריד. לאחר מכן נדרשת המתנה של כשעה עד לפיזור חומר זה בכל הגוף. בזמן ההמתנה יש להימנע מדיבור, לעיסת מסטיק או תנועה.

הבדיקה עצמה אורכת עוד חצי שעה עד שעה, בשכיבה על מיטה שמוכנסת אל המכשיר, וגם במהלכה יש להימנע מתנועה. PET CT לא גורם לכאב אבל עלול לייצר אי נוחות מסוימת. בכל מקרה לאחר הבדיקה ניתן לחזור מיד לשגרת החיים הרגילה.

פענוח ממצאי PET CT

PET/CT משולב מציע הדמיה מקיפה.

בדיקת PET CT הינה פרוצדורה טכנית פשוטה. הפענוח לעומת זאת כבר מחייב בקיאות מקצועית מעמיקה ומקסימום תשומת לב לכל פרט וניואנס. על-מנת לוודא שאין טעויות בפענוח – טעויות שעלולות כמובן להוביל לטיפול מסובך שאין לו צורך אמיתי או לחילופין לפספוס מחלה ולכן אי טיפול בה – ניתן לפנות לרדיולוג מומחה ולבקש חוות דעת נוספת, כלומר פענוח נוסף שמבוסס על ניסיון רב ופינוי כל הזמן הדרוש לטובת התעמקות בממצאי הבדיקה.

הכל מהכל

בדיקת PET CT עומדת כמיזוג חדשני של שתי טכניקות הדמיה חזקות, PET ו-CT, המשלבות את התכונות הייחודיות שלהן כדי לספק הערכה מקיפה של מצבים רפואיים שונים, תוך התמקדות ראשונית באבחון וניטור סרטן. יכולתו לאתר פעילות מטבולית חריגה ברקמות, במיוחד בהקשר של ממאירות, הופכת אותו לכלי רב ערך הן לאבחון ראשוני והן למעקב אחר התקדמות טיפולי הסרטן.

שלב ההכנה, כולל צום והנחיות ספציפיות לחולי סוכרת, מבטיח תוצאות מדויקות, בעוד שהבדיקה בפועל היא יחסית לא פולשנית וקצרה. עם זאת, המורכבות האמיתית טמונה בפרשנות התוצאות, תוך שימת דגש על החשיבות של התייעצות עם רדיולוגים מנוסים לצורך ניתוח יסודי כדי למנוע אבחנות שגויות פוטנציאליות ולהבטיח טיפול מיטבי בחולה.

 

שאלות נפוצות: הדמיית PET-CT

מה ההבדל בין PET-CT ל-CT רגיל?

PET-CT הוא שילוב של שתי טכניקות הדמיה מתקדמות: PET (Positron Emission Tomography) ו-CT (Computed Tomography). הוא מספק תמונות תלת-ממד מפורטות על-ידי שימוש בו-זמנית בקרני רנטגן ונותב סוכר רדיואקטיבי. לעומת זאת, סריקת CT רגילה משתמשת בקרני רנטגן בלבד ליצירת תמונות מפורטות של איברים.

מה ההבדל בין PET ל-PET-CT?

PET ראשי תיבות של Positron Emission Tomography, המשתמשת ב-FDG (נותב סוכר רדיואקטיבי) למיפוי חילוף חומרים חריג בגוף. PET-CT משלב PET עם הדמיית CT כדי לספק מידע מטבולי ואנטומי כאחד, תוך שיפור הדיוק והתועלת של התוצאות.

מה היתרון העיקרי של בדיקת PET על פני בדיקת CT?

היתרון העיקרי של סריקת PET טמון ביכולתה לזהות פעילות מטבולית חריגה ברקמות. זה הופך אותו ליעיל במיוחד בזיהוי גידולים ממאירים, דלקות וזיהומים. בניגוד לסריקת CT שמציעה בעיקר מידע אנטומי, סריקת PET מדגישה אזורים בעלי פעילות מטבולית גבוהה, ומסייעת בגילוי מוקדם של מחלה ובמעקב אחר תגובת הטיפול.

האם PET-CT מדויק יותר מ-CT?

כן, PET-CT הוא לרוב מדויק יותר מסריקת CT עצמאית. השילוב של טכניקות PET ו-CT מספק מידע משלים הן על האנטומיה והן על חילוף החומרים. תובנה מקיפה זו משפרת את דיוק האבחנות, במיוחד במקרים של גידולים סרטניים או חשד לממאירות.

באילו מקרים מתבצעת בדיקת PET-CT?

בדיקת PET-CT מבוצעת במקרים של חשד לגידולים סרטניים או כדי להעריך את מידת התפשטות הסרטן. הוא משמש לאבחון סרטן, הערכת טיפול ומעקב לאחר סרטן. בנוסף, הוא יכול לאבחן מצבים רפואיים אחרים, במיוחד ברקמות הלב והמוח, ולספק תובנות חשובות לגבי ממצאים מורכבים מבדיקות הדמיה אחרות.

מהי ההכנה לבדיקת PET-CT?

לפני בדיקת PET-CT יש צורך בצום של כ-6 שעות, למעט צריכת מים. יש להימנע מפעילות גופנית מאומצת 48 שעות לפני הסריקה. הנחיות מיוחדות ניתנות לאנשים עם סוכרת כדי לשמור על רמות גלוקוז מדויקות בדם. נשים הרות ומניקות צריכות להיות זהירות עקב חשיפה לקרינה.

כמה זמן נמשכת בדיקת PET-CT?

הליך ה-PET-CT כולל הזרקת נותב הסוכר הרדיואקטיבי לווריד, ולאחר מכן שלב הפצה בן שעה. במהלך תקופה זו, מומלץ למטופלים להימנע מלדבר, ללעוס מסטיק או לזוז. הסריקה בפועל נמשכת כ-30 דקות עד שעה, במהלכה המטופל שוכב דומם על מיטה בתוך המכשיר. לאחר הבדיקה, אנשים יכולים לחזור לשגרה הרגילה שלהם.

כיצד מתפרשים ממצאי PET-CT?

פענוח ממצאי PET-CT דורש ידע מיוחד ותשומת לב לפרטים. טעויות בפרשנות עלולות להוביל לטיפולים מיותרים או לפספס. כדי להבטיח תוצאות מדויקות, אנשים יכולים לבקש חוות דעת של רדיולוג מומחה לקבלת פרשנות נוספת המבוססת על ניסיון וניתוח יסודי של הממצאים.

יש לכם שאלה?

השאירו פרטים ונחייג מיד:

או שלחו לנו וואטסאפ:

דילוג לתוכן