טומוגרפיה ממוחשבת (CT) – הכנות לבדיקה, התהליך והתועלת

מידע על טומוגרפיה ממוחשבת ובדיקת CT

ה-CT הוא אחד המכשירים החשובים ביותר בעולם הרפואה. בזכות אמצעי דימות זה ניתן לקבל תמונה מדויקת מאוד של איברים פנימיים, במהירות רבה ובעלות כספית נמוכה יחסית – ובהתאם מתבצעות מדי יום אינספור בדיקות CT. בעמוד זה תמצאו מידע מפורט אודות הבדיקה שכבר הצילה חיים במקרים רבים, והמלצות שכדאי ליישם כדי להפיק מקסימום תועלת בדרך לאבחון נכון וטיפול אופטימלי במידת הצורך.

באילו מקרים יש צורך לעבור בדיקת סי.טי?

בדיקת CT מספקת לרופא המטפל את המידע שהוא זקוק לו על-מנת לאבחן את המצב של המטופל או המטופלת. בין השאר תתבצע הבדיקה במקרים של כאבי גב (כדי לברר את המקור שלהם), אחרי פגיעת ראש (כדי לשלול או לאשר דימום תוך גולגלתי), כשישנו חשד למחלת ריאות (ובפרט אחרי בדיקת חזה שמעלה ממצאים מחשידים), חלק ממעקב אחרי סרטן (על-מנת להבין האם טיפול מסוים הצליח, או באילו מקומות בגוף ישנן גרורות), ועוד.

בין השאר ניתן להשתמש במכשיר ה-CT לצילום עמוד השדרה, חלל הבטן והאיברים השונים שבו, המוח, מערות הפנים, בית החזה, דרכי השתן (למשל כשיש חשד לאבנים) וכלי הדם.

איך מתבצעת בדיקת CT?

לצורך בדיקת CT האדם שוכב על מיטה אשר מוכנסת אל תוך המכשיר, שם נמצאת מצלמה משוכללת. המצלמה מבצעת צילומי רנטגן משלל זוויות, כך שחיבור כל הצילומים מייצר תמונה תלת ממדית של האיבר שאותו רוצים לאבחן. רמת הדיוק והזוויות הרבות מבטיחות תמונה עדכנית, מפורטת ובעיקר כזו שניתן להבין ממנה מהו מצבו של האיבר, כולל ניואנסים דקיקים.

השהות בתוך המכשיר המשוכלל קצרה מאוד – דקות בודדות. נבדקים שחוששים מפני חללים סגורים יכולים להיעזר בתרופות הרגעה, דמיון מודרך, זריקות טשטוש ויש גם מקרים שבהם בדיקת ה-CT תתבצע תחת הרדמה.

האם בדיקות CT עלולות להזיק?

כל צילום רנטגן גורם לחשיפה לקרינה שעלולה להיות מסוכנת. בדיקת CT כוללת כאמור כמות גדולה של צילומי רנטגן, ובהתאם גם רמת הקרינה גבוהה יחסית. יחד עם זאת הגישה הרווחת בעולם הרפואה היא שהתועלת המופקת מהבדיקה גבוהה בהרבה מהסיכון, מה גם שהדגמים המתקדמים פולטים כמויות נמוכות יותר של קרינה.

בכל מקרה, לנשים הרות ולילדים קטנים ההמלצה היא לעבור בדיקות דימות אחרות ולא CT, ליתר ביטחון.

הכנות לקראת CT

בחלק מהמקרים מתבצעת בדיקת CT בעזרת חומר ניגוד על בסיס יוד – חומר שהופך את הממצאים לברורים יותר ומקל על הפענוח. במקרים אלה ייתכן צורך בצום של מספר שעות, וכן בתוצאות בדיקה עדכנית של תפקודי הכליות. 

הבדיקה עצמה נמשכת כאמור זמן קצר למדי, ומיד לאחריה ניתן לחזור לשגרה מלאה (אלא אם כן נדרשו אמצעי טשטוש או הרגעה).

איך להבטיח מקסימום תועלת מהבדיקה?

בדיקות CT מתאפיינות כאמור במספר יתרונות משמעותיים: רמת דיוק גבוהה מאוד, תוצאות מהירות ועלות נמוכה (יתרון מבחינת מערכת הבריאות, כמובן). על-מנת להבטיח תועלת מרבית, גם הפענוח של הממצאים שמספק המכשיר חייב להתבצע באופן מושלם – וזו אחת מנקודות התורפה של בדיקות הסי.טי בישראל. הסיבה: מחסור משמעותי בתקנים וברדיולוגים, אנשי המקצוע שמפענחים תוצאות דימות. בשל המחסור מוטל עומס משמעותי על מי שנדרש לפענח בדיקות CT, ועל כן הסיכון לטעות גבוה יחסית – על-פי הערכות שונות מדובר בכ-10% ואפילו 20%. כשמדובר בבדיקה רגישה ובמצב רפואי מורכב, ניתן לפנות לשירות פענוח פרטי – ע”י נוירו-רדיולוגית בכירה ו-ותיקה, שיכולה כמובן להקדיש את כל הזמן הדרוש לפענוח, ובהתאם להבטיח אבחון מדויק לחלוטין.

יש לכם שאלה?

השאירו פרטים ונחייג מיד:

או שלחו לנו וואטסאפ:

דילוג לתוכן