האם רובוטים יחליפו את בני האדם גם בפענוח בדיקות CT ו- MRI?

רובוט מפענח בדיקת MRI ובדיקת CT

העולם שבו אנחנו חיים משתנה בקצב מהיר, ואפילו מאוד. אינספור דברים רבים שפעם נראו לנו כמו מדע בדיוני הופכים, או כבר הפכו, למציאות. מכונית שנוהגת את עצמה היא דוגמה אחת, רובוט שיודע לשאוב אבק בבית הוא עוד דרך שבה טכנולוגיות מתקדמות משפרות את החיים שלנו, וכשחושבים על זה, גם טלפון סלולרי הוא פריט שלפני 25 שנים עוד היה דבר נדיר והסמארטפון נכנס לחיים שלנו בסך הכל לפני קצת יותר מעשור.

גם בעולם הרפואה החידושים רבים ומסעירים את הדמיון. בין השאר נעשים ניסיונות לפתח רובוטים שיבצעו ניתוחים כירורגיים מורכבים ועדינים, ועוד תחום שבו השילוב של מחשבים ושל בינה מלאכותית יכול לחולל פלאים הוא דימות – וליתר דיוק פענוח הממצאים של מכשירי הדימות המשוכללים ובראשם ה-CT וה-MRI. בעמוד זה תמצאו הסברים לגבי הצורך בעזרה של רובוטים למלאכה רבת אחריות זו, מידע על הדרך שבה מתבצע הפענוח הממוחשב, תמונת מצב לגבי היכולות העכשוויות של הרובוטים והמלצות לגבי פענוח MRI או CT נכון להיום.

מדוע יש צורך בפענוח על-ידי תוכנות?

מכשירי ה-MRI וה-CT פותחו לפני קרוב לחצי מאה. באופן טבעי ככל שישנם יותר בני אדם בעולם והרפואה מספקת פתרונות למצבים רפואיים שבעבר לא ידענו כיצד לטפל בהם, כך גם עולה הצורך בבדיקות MRI ו-CT. בנוסף כל בדיקה הפכה מורכבת יותר, כשלמשל אם בעבר בדיקת CT כללה צילומים מכ-100 זוויות שונות, היום ישנן בדיקות שמורכבות מלא פחות מ-1,500 חתכים.

כתוצאה מהמגמות הנ”ל, הרדיולוגים – אותם אנשי המקצוע שמפענחים ממצאים של CT או MRI – נדרשים להקדיש הרבה יותר זמן לכל בדיקה. עוד כדאי לדעת שבישראל חסרים כ-200 רדיולוגים, והעומס המוטל על הרדיולוגים הקיימים הופך גדול יותר משנה לשנה, וגורם למרבה הצער ללא מעט טעויות במסגרת פענוח MRI או CT.

הפתרון: רובוטים, או ליתר דיוק תוכנות משוכללות שנשענות על בינה מלאכותית.

איך רובוט מפענח תוצאות בדיקות?

חשוב להדגיש שהדרך עד לאפשרות של פענוח MRI מהבית עדיין ארוכה. התוכנות שבוחנות ממצאי CT ו-MRI עדיין בשלבי פיתוח ראשוניים, כך שבשנים הקרובות אם תצטרכו לעבור בדיקה שכזו פענוח עדיין יופקד בידיים אנושיות.

בכל מקרה העיקרון שמאפשר פענוח MRI או CT על-ידי מחשב הוא השוואת הממצאים של הבדיקה הספציפית למאגר נתונים רחב היקף של בדיקות דומות. מחשבים מסוגלים כמובן לבצע השוואה מקיפה במיוחד תוך זמן קצר מאוד, וכך לספק בסיס מדויק לאבחון נכון. התוכנות גם יודעות לזהות ניואנסים ופריטי מידע שרדיולוגים, ובפרט כשהם עובדים תחת לחץ זמן, עלולים לפספס, ובכך הן צפויות לתרום להקטנת אחוז השגיאות בפענוח.

איך למזער את הסיכון לטעויות כבר היום?

כאמור פענוח MRI מהבית באמצעות תוכנה ייעודית הוא כבר לא מדע בדיוני, אבל גם לא מציאות עכשווית. על-מנת להקטין את הסיכון לשגיאה במהלך הפענוח – שגיאה שעלולה לגרום לאי קבלת טיפול חיוני בזמן, או לחילופין לקבלת טיפולים קשים למרות שהאדם בריא – מומלץ לפנות לשירות פענוח פרטי. שירות זה ניתן על-ידי נוירורדיולוגים בכירים שמקדישים לכל פריט מידע את מלוא תשומת הלב הנדרשת, וגם אם אין להם את היכולות החישוביות שיש למחשב, הרי שיש להם ניסיון עשיר שמבטיח פענוח מדויק לחלוטין.

יש לכם שאלה?

השאירו פרטים ונחייג מיד:

או שלחו לנו וואטסאפ:

דילוג לתוכן