האם סרטן הערמונית מסוכן? כך בודקים, מאבחנים ומונעים אותו

דוקטור מפענח סרטן הערמונית

סרטן הערמונית הינו סוג שכיח מאוד של סרטן. למעשה מדובר בסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים. אחרי גיל 70 השכיחות של המחלה היא כבר כ-50% (!) וגברים שמגיעים לגיל 90 סובלים ממנה כמעט בוודאות. יחד עם זאת מדובר בסרטן שקצב ההתפתחות שלו איטי יחסית ולכן הסיכוי לשרוד גבוה. בעמוד זה תמצאו מידע מקיף אודות סרטן בבלוטת הערמונית, כך שתוכלו לנהוג באופן אחראי ולשמור על עצמכם.

סוגי הגידולים השונים בבלוטת הערמונית

הערמונית הינה בלוטת מין גברית ששיא ההתפתחות שלה הוא בסביבות גיל 20-30. הקוטר שלה הוא 3-4 ס”מ, משקלה כ-20 גרם והמיקום שלה הוא בתוך האגן, במוצא של שלפוחית השתן.

גידולים שפירים בבלוטת הערמונית הם תופעה נפוצה כבר מסביבות גיל 50, בעיקר כתוצאה משינויים הורמונליים. עם הגיל עולה גם השכיחות של הופעת גידולים ממאירים, בחלק מהמקרים עם תסמינים קליניים ובמקרים אחרים ללא סימפטומים (כך שסביר להניח שהמחלה לא תאובחן כלל, לפעמים במשך שנים רבות מאוד).

אבחון סרטן הערמונית

אחד המפתחות העיקריים להתמודדות מוצלחת עם כל סוגי הסרטן לרבות סרטן הערמונית הוא אבחון מוקדם ככל האפשר. הסימפטומים הבאים מעידים על אפשרות קיומם של תאים סרטניים בבלוטה, ולכן מומלץ לפנות באופן מידי לרופא (כשגם אם לא מדובר בסרטן, חשוב לברר מהו הגורם לתופעה):

  • קושי במתן שתן – זרם חלש, טפטוף אחרי שהפעולה לכאורה מסתיימת, צורך תכוף לרבות בשעות הלילה, קושי ניכר להתאפק, קושי להתחיל את הטלת השתן, התארכות הפעולה.
  • כאב במהלך מתן שתן – ובעיקר תחושת צריבה.
  • דם בשתן – וגם בנוזל הזרע.
  • ירידה בתפקוד המיני.

אילו בדיקות מתבצעות כשיש חשד לסרטן בערמונית?

הבדיקות הרלוונטיות לצורך אבחון סרטן בלוטת הערמונית הן PSA (בדיקת דם שבוחנת את רמת החלבון שמייצרת הבלוטה), MRI ערמונית (בדיקה מדויקת במיוחד שמחייבת פענוח מקצועי ע”י רדיולוג מנוסה), ביופסיה ו/או US טרנס-רקטלי.

בדיקות אלה מאפשרות גם להעריך את מידת החומרה של המחלה, אם אכן מדובר בגידול ממאיר.

מהלך המחלה

סרטן הערמונית מתפתח כאמור בקצב איטי מאוד, ולכן אפשר לחיות איתו גם שנים רבות – עשורים שלמים. בשלבים ראשוניים ניתן “להסתפק” בהשגחה, כלומר מעקב אחרי קצב ההתפשטות של התאים הסרטניים בבלוטה. אם המחלה מחמירה ופוגעת באיכות החיים, ניתן להסיר את בלוטת הערמונית. ניתוח זה כולל גם חיבור מחודש של שלפוחית השתן אל השופכה. כחלופה לניתוח ניתן לעבור טיפול קרינתי. ישנן שתי אופציות: הקרנה חיצונית – תוכנית טיפולית שנמשכת כחודשיים שבמהלכם המטופל מגיע מדי יום למכון קרינה; והקרנה פנימית – טיפול בטוח יותר וחד-פעמי שמתבצע תחת הרדמה מקומית או מלאה.

איך להפחית את הסיכון להיווצרות סרטן בבלוטת הערמונית?

גם אם סרטן הערמונית אינו קטלני, ובמרבית המקרים ניתן לחיות איתו שנים רבות, כדאי לדעת מהן הדרכים האפקטיביות ביותר להפחית את הסיכון להיווצרותו.

דרך אחת היא תזונה נכונה – ללא בשר של בקר, עם מינימום מזון מעובד או מטוגן וגם לא מלוח מאוד, ועם מקסימום פירות, ירקות (במיוחד עגבניות!) ומזונות נוספים עשירים בסיבים תזונתיים. כמו כן כדאי להפחית את צריכת הקלוריות באופן כללי ולהעדיף מים על פני משקאות ממותקים.

דרכים נוספות הן פעילות גופנית נמרצת בתדירות גבוהה ו-ויתור על עישון.

סיכום:

הסכנה הפוטנציאלית של סרטן הערמונית טמונה ביכולתו להתפתח ללא תסמינים בולטים בשלביו המוקדמים, מה שהופך בדיקות סדירות הכרחיות. שיטות האבחון כוללות את בדיקת הדם של אנטיגן ספציפי לערמונית (PSA) ובדיקות פי הטבעת הדיגיטליות. בעוד שסרטן הערמונית יכול להיות אגרסיבי, הוא לרוב גדל לאט וניתן לטיפול מאוד כאשר מתגלה מוקדם. אסטרטגיות מניעה כוללות שמירה על אורח חיים בריא, כולל תזונה מאוזנת ופעילות גופנית סדירה, מה שעשוי להפחית את הסיכון. ערנות בהקרנות ואימוץ גישה פרואקטיבית לשירותי בריאות חיוניים בניהול מחלה שעלולה להיות מסוכנת זו, תוך הבטחת תוצאות טובות יותר ואיכות חיים משופרת לאלו בסיכון.

שאלות נפוצות

1: האם סרטן הערמונית מסוכן?

סרטן הערמונית עלול להיות מסוכן אם אינו מטופל או לא מזוהה, מכיוון שהוא עלול להתפשט לחלקים אחרים בגוף. עם זאת, כאשר הוא מאובחן מוקדם, הוא לרוב ניתן לטיפול עם סיכוי גבוה לתוצאות מוצלחות.

2: כיצד ניתן למנוע סרטן הערמונית?

אמנם מניעה לא תמיד מובטחת, אך אימוץ אורח חיים בריא, כולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה והימנעות מטבק, יכול להפחית את הסיכון לפתח סרטן הערמונית. בדיקות רפואיות קבועות והקרנות הן גם חיוניות לגילוי מוקדם.

3: מהו סרטן הערמונית וכיצד מאבחנים אותו?

סרטן הערמונית הוא צמיחה לא תקינה של תאים בבלוטת הערמונית. האבחנה כוללת בדרך כלל בדיקת דם של אנטיגן ספציפי לערמונית (PSA) ובדיקת פי הטבעת דיגיטלית (DRE). ניתן גם לבצע ביופסיות כדי לאשר את האבחנה.

4: איך מתמודדים עם אבחון סרטן הערמונית?

ההתמודדות עם אבחנה של סרטן הערמונית יכולה להיות מאתגרת. חשוב לבקש תמיכה מאנשי מקצוע בתחום הבריאות, לדון באפשרויות הטיפול ולערב את יקיריהם לתמיכה רגשית. רבים מוצאים שהצטרפות לקבוצות תמיכה או פנייה לייעוץ מועילה להתמודדות עם האבחנה.

5: מה קורה לאחר שאובחן כחולה בסרטן הערמונית?

לאחר האבחון, נבנית תכנית טיפול המבוססת על שלב הסרטן והבריאות הכללית של המטופל. אפשרויות הטיפול עשויות לכלול ניתוח, טיפול בקרינה, טיפול הורמונלי או מעקב פעיל. פגישות מעקב קבועות חיוניות למעקב אחר ההתקדמות ולניהול תופעות לוואי אפשריות של הטיפול.

יש לכם שאלה?

השאירו פרטים ונחייג מיד:

או שלחו לנו וואטסאפ:

דילוג לתוכן