אולטרסאונד רקמות רכות – איך מתבצעת הבדיקה, ומה חשוב לדעת?

אולטרסאונד

רקמות רכות כוללות כלי דם, שרירים, בלוטות לימפה, שומן, גידים, בלוטות אנדוקריניות (ובהן בלוטת יותרת המוח ובלוטת התריס), סחוסים, עצבים ועוד. דלקת ברקמה רכה, קרע, גידול או פגיעה כתוצאה מחבלה חיצונית ברקמה רכה עלולים להוביל לנזק חמור, ולכן חשוב לברר את חומרת הבעיה ואת המיקום המדויק שלה. בדיקת אולטרסאונד מספקת את תמונת המצב הנחוצה במהירות וביעילות, ולכן במקרים רבים מאוד זוהי האופציה המועדפת. בעמוד זה תמצאו מידע אודות US רקמות רכות, אופן ביצוע הבדיקה, ההנחיות לקראתה, הפענוח שלה ועוד.

מדוע בדיקת רקמות רכות מבוססת על אולטרסאונד?

בגוף האדם יש שני סוגים של רקמות, רכות וקשות. רקמות קשות (למשל שיניים, עצמות) חוסמות את המעבר של קרני הרנטגן, ולכן צילום רנטגן וגם בדיקת CT, שמבוססת על טכנולוגיה זו, מאפשרות להבין מהו מצבן של רקמות אלה. לעומת זאת, קרני הרנטגן חודרות בקלות דרך רקמות רכות, ולכן נדרש פתרון אחר – והוא ה-US.

כיצד מתבצעת בדיקת US רקמות רכות?

אולטרסאונד רקמות רכות מבוססת על גלי קול. הרופא או הטכנאי שמבצעים את הבדיקה מניחים על האזור שאותו רוצים לאבחן מתמר – מעין ידית שמשדרת גלי קול אל הגוף. המתמר גם קולט את ההדים שהגוף מחזיר בתגובה לגלי הקול, והממצאים מתורגמים לתמונה של הרקמות הרכות הרלוונטיות.

US רקמות רכות היא בדיקה לא פולשנית וגם לא כזו שכרוך בה כאב. לצורך חידוד התמונה המתקבלת נהוג למרוח בדרך כלל ג’ל שקוף על העור באזור הנבדק. הג’ל הקריר עשוי לייצר אי נעימות קלה.

הנחיות לקראת אולטרסאונד רקמות רכות

מאחר שמדובר כאמור בבדיקה לא פולשנית, אין הנחיות מיוחדות לקראת US רקמות רכות. בנוסף, שלא כמו ב-MRI או ב-CT, הנבדקים לא מוכנסים אל מכשיר מיוחד אלא שוכבים על מיטה רגילה בחדר שבו מתבצעת הבדיקה. עוד כדאי לדעת שהאולטרסאונד לא מייצר קרינה מייננת, ולכן בדיקה זו בטוחה לחלוטין גם עבור נשים בהריון וגם עבור ילדים. המגבלה היחידה עלולה להיווצר אצל נבדקים כבדי משקל, משום שעודף משקל רב עלול לפגוע באיכות התמונה שמייצר המכשיר.

המצבים שבהם מומלצת הבדיקה

ריבוי הרקמות הרכות בגוף גורם לכך שיש מצבים רפואיים רבים שבהם מומלצת בדיקת אולטרסאונד. כך למשל יתבצע US רקמות רכות כשישנו חשש לתפקוד לקוי של בלוטת התריס, כשנדרש מידע לצורך זיהוי בעיה בבלוטת הערמונית או איברים פנימיים אחרים כגון הרחם, כיס המרה, הכליות ועוד, כשיש חשד לגידול באחד מהאיברים העשויים רקמות רכות, לצורך בדיקת זרימת הדם בכלי הדם במקומות שונים בגוף וכן על-מנת להתרשם מפעולת הלב.

בדיקה זו משמשת גם כחלק מהמעקב אחרי התפתחות העובר לאורך ההריון.

פענוח תוצאות אולטרסאונד ברקמות רכות – דגשים חשובים

בחלק מהמקרים אולטרסאונד רקמות רכות מבוצעת ע”י רופא או רופאה, שעשויים לספק הסברים לגבי הממצאים באופן מידי. במצבים אחרים מי שמבצע את הבדיקה הוא טכנאי, והממצאים מועברים לרדיולוג – רופא שמופקד על פענוח בדיקות דימות. בכל מקרה כדאי לקחת בחשבון את הסיכוי לטעות בפענוח של תוצאות ה-US עקב עומס העבודה ולחץ הזמן. כשהבדיקה רגישה וחשובה במיוחד, ניתן לבקש חוות דעת נוספת מרדיולוג פרטי כדי להבטיח אפס סיכוי לשגיאה.

יש לכם שאלה?

השאירו פרטים ונחייג מיד:

או שלחו לנו וואטסאפ:

דילוג לתוכן